Prebiotikai

Kas yra prebiotikai?

Terminas “prebiotikai” – gana jaunas. Pirmą kartą jis buvo paminėtas 1995 m. Gibsono ir Roberfroido mokslinėje publikacijoje, o vėl peržiūrėtas ir atnaujintas 2016 metais. Tai ne tik naujas sąvoka mokslo ir medicinos pasaulyje, bet ir jaunas atradimas, plačiai mokslininkų nagrinėjamas iki pat dabar.

Trumpai sakant, prebiotikai – tai gerųjų bakterijų maisto šaltinis, „trąša“, ir medžiagos, kuriančios palankią terpę naudingoms žarnyno bakterijoms gyventi ir daugintis. Prebiotikai dažnai dar vadinami maistinėmis skaidulomis. Svarbu suprasti, kad augalinio maisto žmogaus organizmas nevirškina ir kuomet nesuvirškintos skaidulos patenka į storąjį žarnyną, ten jas fermentuoja ir jomis maitinasi probiotinės bakterijos. Jei žarnyne prebiotinių skaidulų yra užtektinai, gerosios bakterijos auga, dauginasi ir klesti, o tai daro įtaką viso organizmo sveikatai.

 Kokia prebiotikų organizmui?

 Kiekvienas žmogus kasdien nori jaustis žvalus, energingas, jaunatviškai atrodyti ir būti atsparūs įvairiems aplinkos veiksniams. Tūkstančius metų žmonės ieško atsakymų į klausimus, kaip kuo ilgiau išlaikyti gerą sveikatą ir jaunatviškumą. Be jokios abejonės, pilnavertė ir subalansuota mityba yra numeris vienas šiame kelyje, nes nei grožio procedūros, nei meditacijos nepadės, jei organizmas stokos jam gyvybiškai reikalingų medžiagų. Viena iš tokių medžiagų – prebiotikai.

Pirmąją „dozę“ prebiotikų vaikas gauna su mamos pienu. Maistiniu požiūriu prebiotikai padeda pasisavinti mineralus, pavyzdžiui, kalcį ir magnį, kurie yra reikalingi sveikiems kaulams. Skaidulomis besimaitinančios žarnyno bakterijos gamina organizmui svarbius vitaminus, pvz., vitaminą B, reikalingą medžiagų apykaitai ir protinei veiklai ir tinkamą kraujo krešėjimą skatinantį vitaminą K.

Prebiotikai

Šie augalinės kilmės angliavandeniai tarnauja kaip maistas ir terpė gerosioms žarnyno bakterijoms. Tam, kad mūsų mikrobiota galėtų atlikti savo darbą – perdirbti maistą, įsisavinti maistingąsias medžiagas,  vitaminus ir mineralus, šalinti toksinus, gaminti neurotransmiterius ir vitaminus – turime ją gerai maitinti ir prižiūrėti, t.y. pasirūpinti, kad kasdieninėje mityboje netruktų augalinio, skaidulinėmis medžiagomis turtingo maisto: daržovių, vaisių, riešutų, grybų.

Prebiotikai ir probiotikai, gerųjų bakterijų maistas, padeda naudingoms žarnyno bakterijoms greičiau prisitaikyti organizme, sudaro sąlygas joms klestėti ir neleidžia išsikeroti blogosioms bakterijoms.

Žarnyne yra sukoncentruota daugiau kaip 80 proc. imuninių ląstelių, tad sveikas mikrobiotos balansas turi didelę įtaką ne tik bendrai žmogaus savijautai, bet ir imuninei sistemai. Kuomet natūrali organizmo apsauga yra stipri ir patikima, esame atsparesni virusinėms ir bakterinėms infekcijoms, turime daug jėgų ir energijos, esame žvalūs, darbingi ir pakilios nuotaikos. Tad prebiotikai vaidina labai svarbų vaidmenį palaikant sveiką vidinę pusiausvyrą žarnyne.

Prebiotikų nauda yra tiesiogiai siejama su nauda gerosioms žarnyno bakterijoms: skaidulos tarnauja kaip maistas probiotikams. Sufermentuotas prebiotines skaidulas bakterijos paverčia į trumpųjų grandinių riebalų rūgštis, o šie metabolitai gerina žmogaus sveikatą, padėdami organizmui kovoti su uždegimais, prisidėdami prie širdies ir kraujagyslių ligų ir diabeto prevencijos.

Tyrimai rodo, kad prebiotikai  kontroliuoja cukraus kiekį kraujyje, skatina maisto virškinimą (neleidžia jam ilgiau užsistovėti žarnyne, taip išvengiant vidurių užkietėjimo), palaiko žarnyno sienelių barjero vientisumą, neleidžia patogenams ir toksinams prilipti prie epitelio ląstelių.

 Iš kur gaunami prebiotikai?

Natūralūs prebiotikų šaltiniai: inulinas, pektinas, įvairūs oligosacharidai, fruktooligosacharidai, galaktooligosacharidai, laktuliozė, skaidulos ir kai kurios kitos medžiagos. Šių medžiagų gausu daržovėse, bananuose, ankštinėse pupelėse, uogose, česnakuose ir svogūnuose, neskaldytuose grūduose, ruginėje duonoje, avižose, poruose, smidruose.

Prebiotikai

Akivaizdu, kad prebiotikai mums iš tiesų yra labai reikalingi, tad turėtume pasirūpinti, kad mūsų organizmas jų gautų pakankamai. Prebiotikų gausu augaliniame maiste: daržovėse, vaisiuose, uogose, grybuose, riešutuose, todėl svarbu šiuos produktus įtraukti į kasdienį racioną. Šaunu, jei yra galimybė ištisus metus valgyti šviežias daržoves ir vaisius bei mėgautis jų gausa ir įvairove. Tačiau, ką daryti, kai šaltuoju metų periodu nėra labai plataus ir kokybiško augalinio maisto pasirinkimo? O dažnai ir vaikams sunku įsiūlyti įvairesnių daržovių. Tokiais atvejais vertėtų apsvarstyti galimybę išbandyti maisto papildus su prebiotikais.

 Kada juos galima vartoti?

Prebiotinių arba skaidulinių medžiagų turėtume gauti kasdien su augalinės kilmės maistu. Atlikti tyrimai atskleidė, kad jei mitybos racione yra reikiamas kiekis prebiotikų, sumažėja rizika susirgti gaubtinės ir tiesiosios žarnos vėžiu. Kasdien su maistu turėtume gauti bent 5 g skaidulinių medžiagų. Prebiotikų pliusas tas, kad jie yra augalinės kilmės, vadinasi, puikiai tinka ir vegetarams, ir veganams, ir žaliavalgiams, ir visavalgiams.

Prebiotikai taip pat gali turėti ir šalutinių poveikių:

  • pilvo pūtimas, galintis pasireikšti tuomet, jei anksčiau nebuvo ar labai mažai buvo vartotos skaidulinės medžiagos
  • vidurių užkietėjimas, jei vartojant prebiotikus išgeriamas per mažas vandens kiekis
  • prebiotikų turėtų vengti žmonės, sergantys kolitu arba turintys bakterijų išvešėjimo sindromą

Kur įsigyti prebiotikų?  

El.parduotuvėje merita.lt rasite platų maisto papildų pasirinkimą, įskaitant ir prebiotikus. Svetainėje pateikta išsami informacija apie papildų sudėtis, taip pat vartotojų atsiliepimai apie populiariausius ir labiausiai patikusius produktus. Čia pat greitai ir lengvai galėsite pateikti savo užsakymą internetu. O norėdami produktus įsigyti „gyvai“, užsukite į Kaune, Vilniuje, Klaipėdoje, Panevėžyje, Šiauliuose įsikūrusias vaistines ir sveikų produktų parduotuves. Kartais prebiotikams gali būti taikoma akcija, tai suteikia progą juos įsigyti pigiau, geresne kaina. Iškilus klausimams, visada laukiame Jūsų skambučio telefonu +370 660 33553 arba laiško el.paštu info@merita.lt.

Literatūros šaltiniai

  1. Lidestri et al. Oligosaccharides might stimulate calcium absorption in formula-fed preterm infants. Acta Paediatr Suppl. 2003 Sep;91(441):91-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14599050
  2. Brownawell et al. Prebiotics and the Health Benefits of Fiber: Current Regulatory Status, Future Research, and Goals. J Nutr. 2012 May;142(5):962-74 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22457389
  3. McKeen et al. Infant Complementary Feeding of Prebiotics for the Microbiome and Immunity. Nutrients 2019, 11, 364.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6412789/